понеделник, 9 април 2018 г.

Козунаците на Танита

Това са може би едни от първите истински козунаци,  които приготвих навремето. Рецептата е много сполучлива и  резултата е винаги чудесен. Когато придобиете опит ще може да импровизирате, смея да твърдя, че съм опитала вече безброй разновидности и вкусове и не спирам да търся нови! На по-странни, според дъщерята козунаци заложих и тази година, но искам да си запиша и тук тази рецепта! Снимките са стари.

Продукти:
2 яйца + 1 белтък(жълтъка за намазване)
1 ч.ч. прясно мляко леко затоплено
1/4 ч.ч. разтопено масло
1 с.л. ром
1 ч.ч. захар
1/2 ч.л. сол
около 4 - 4 и 1/2 ч.ч. брашно
1 с.л. суха мая
настъргани кори от 1 лимон и 1 портокал

стафиди
орехи
локум



Приготвяне:
Тестото може да омесите на ръка по стандартния начин - в брашното се прави кладенче и в него се добавят продуктите със стайна температура (без мазнината, нея добавяте постепенно след обединяване на продуктите в тесто), като маята може да активирате предварително с малко мляко и захар.
Аз напоследък меся повече в машината за хляб или една доза там и една меся едновременно на ръка, обикновено тази в машината става по-бързо.
Пускам машината с всички продукти (без мазнината) на програма за месене и втасване. Оставям част от брашното и добавям по малко, докато спре да лепне. Когато тестото стане на топка, която отскача пъргаво започвам да добавям мазнината по лъжица, до поемане. Като свърши цикъла за месене, спирам и пускам отново. Този път оставям докато омеси и втаса. Тестото трябва да е увеличило двойно обема си и да е на мехурчета.
Разделям тестото на 3 части, от които се получават три продълговати средни козунака или два по-големи.
Всяка част се деля на 3 части, които раздърпвам на омазнен плот на правоъгълници с дължина - дължината на формата.
Поръсвам с орехи, накиснати предварително стафиди в алкохол, по желание и локум и правя на рулца, които се усукват на фитили. Сплитам  плитки и поставям в тавата, върху хартия за печене да втасват. Втасали намазвам с жълтъка, разбит с малко прясно мляко и  поръсвам обилно със захар. Слагам  да се пекат в студена фурна и  включвам на 180-190 градуса до придобиване на загар, за около 20-30 минути, пробвам с метален шиш, добре е да не се препича.









8 коментара:

  1. Христос Воскресе, Веси!
    Здраве и благоденствие!
    И моите първи козунаци бяха на Танита
    и като за първи път, станах чудесни!

    ОтговорИзтриване
  2. Воистина Воскресе, Дани!
    Желая и в дома ти здраве да е!
    Така е, безпогрешна е рецептата на Таня!

    ОтговорИзтриване
  3. Запомнила съм, че всяка година правите страхотни козунаци, Весе!
    В последните две, аз се доверявам на чудесната рецепта на Марианка.
    Сърдечни поздрави, Светли и благословени Великденски празници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Признавам, дори нескромно - козунаците са нещото, което винаги ми се получава добре:)
      Рецептата на Марианка си е традиционна и същата, като на мама, но в други пропорции, правила съм и по двете, естествено с отличен резултат, ще трябва да си ги запиша и тук.
      Обаче мен все ме сърбят ръцете за нещо по-шантаво:)

      Изтриване
  4. Веси,
    и аз имам една рецепта останала от моята баба.Всяка година традиционно използвам нейното тесто.И разнообразявам по различен начин.Твоите козунаци изглеждат страхотно затова записвам и тази рецепта.
    Светли,благословени Великденски празници !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз пък всяка година все гледам да пробвам нова рецепта:), макар мамината да е също така успешна и класическа. Досега най-любимия ми козунак е с кокосово мляко в тестото и с шоколад и кокос.

      Изтриване
  5. Леле, Веси, разкошни са ти козунаците! Запазили красива форма, цвят... браво!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Обичам да ги правя, но и да ги хапвам, приготвям ги с удоволствие и смея да твърдя нескромно, че ми се получават:))

      Изтриване